sunnuntai 22. helmikuuta 2015

Viikonloppu Berliinissä

Käväisimme Berliinissä tapaamassa tytärtämme, joka on ollut siellä opiskelijavaihdossa jo viime kesästä asti. No melko viime tippaan tämä reissu jäi sillä tytär on jo palaamassa kotimaahan maaliskuun alussa.

Lähtöaamuna Helsingissä oli vielä talvimyrskyn jälkeiset olosuhteet.
Niinpä huolellsesti tarkkailin lentokoneiden valmistautumisia lähtöön.
No, ilmaan päästiin hyvin.

Se on kyllä uskomatonta miten tyyntä ja seesteistä siellä pilvien yläpuolella onkaan. Lento oli alun pilvien halkomisen jälkeen mukavan tasainen ja todella nopea ja jo puolentoista tunnin lentämisen jälkeen laskeuduimme Berliinin Tegeliin. Tuo harmaa sumuisuus näytti suorastaan paratiisilta Helsingin talvikeliin verrattuna.

Hotellille sitten kokoonnuimme koko porukka, Helsingistä minä, mieheni ja tyttären poikaystävä.
Sinne myös heti aamutuimaan  raahautui tyttäremme matkalaukkuineen ja pussukoineen, sillä me olimme lupautuneet tuomaan jo osan hänen tavaroistaan Suomeen. Olimme varautuneet muutaman yön reissua varten järjettömän suurilla matkalaukuilla, jotka tosin täyttyivätkin sitten tyttären tavaroista.
Myöhemmin iltapäivällä hotellille tulivat vielä poikamme ja hänen tyttöystävänsä Lontoosta, jossa he asuvat vakituisesti.  Näin saimme porukan kasaan ja yhteinen viikonloppu saattoi alkaa.

Hotellimme oli TRYP Berlin Mitte, mikä oli oikein mukava ja hyvien kulkuyhteyksien lähellä oleva tyylikäs hotelli. Varsinkin aamiainen jäi mieleen, se oli runsas ja herkullinen. Huoneet olivat tyylikkään yksinkertaiset ja mukavat.

Berliinissä julkinen liikenne toimii tosi hyvin ja oli edullista. Kokopäivälippu, jolla voi matkustaa laajasti keskusta-alueella maksoi aikuiselle 6,90 ja kun huomasimme hinnastossa 5 hengen pienryhmälipun maksavan vain 16,90 päätimme liikkua ryhmässä. Järjestely toimi oikein hyvin, kun tyttärellä oli oma opiskelijalippunsa.
Metroon menee maanpäältä vain muutamia rappusia eli tässäkin tapauksessa kuvanottaja (eli minä) ehti oikein hyvin muun porukan mukaan samaan vaunuun.

Ja sitten syömään

Mukava tapas-paikka jossakin.
Valitettavasti kirjoittajalta unohtui se, että ihmisen muisti on rajallinen ja kaikki nimet olisi syytä kirjoittaa johonkin muistiin.
Muutamana iltana yritimme varata illallispaikkaa, mutta kaikki ne ravintolat joihin soitimme olivat täyteen buukattu. Ei siinä mitään, onnistuimme aina löytämään mukavan ruokapaikan johon seurueemme mahtui ja saimme todella maistuvaa kohtuuhintaista ruokaa ja olutta.

Nähtävyyksiäkin käytiin katsomassa.
Olemme olleet Berliinissä ennenkin vuonna 1990, jolloin poikamme oli reilu parivuotias, eikä tytär ollut vielä syntynytkään. Olimme silloin omalla autolla liikenteessä ja ajoimme Checkpoint Charlien lävitse vielä lännestä itään vaikka muuri oli jo "kaatunut" edellisenä vuonna.  Silloin muurilla kävellessämme kuului jatkuva kilkatus ja kalkatus kun muuria hajotettiin, nappasimpa itsekin muurin palasen mukaani. Nyt muurin palasia myydään matkamuistomyymälöissä.

Berliinissä oli matkamme aikana myös Berliinin filmifestivaalit ja saimme pienen aavistuksen punaisten mattojen loisteesta, sillä näimme punaiset matot toki ilman filmitähtiä.

Berliini on oikein mukava kaupunki ja siellä on todella paljon nähtävää. Tyttäremmekin on viihtynyt siellä oikein hyvin.

Menen mielelläni sinne uudelleenkin, tosin seuraavalla kerralla luultavasti kesällä.